Oletko perustamassa yritystä tai freesaamassa yritysilmettäsi? Tarvitsetko yrityksellesi iskulauseen eli sloganin, koska kaikilla muillakin yrityksillä (paitsi sloganin suunnittelua tarjoavilla) on iskulause? Seuraavilla viidellä mallilla pääset suunnittelun alkuun. Katso myös vinkit videolta tai käytä slogangeneraattoria.
Esimerkkejä yritysten iskulauseista
Yrityksen slogan tiivistää jotain olennaista sen toiminnasta. Se voi olla arvolupaus, kuvaus toiminnasta tai se mitä asiakas yritykseltä saa. Usein hyvään iskulauseeseen liittyy monitulkintaisuutta tai vaikkapa sanaleikkejä. Tärkeintä hyvässä sloganissa kuitenkin on, että se sopii yritykselleen eikä kovin monelle muulle.
Esimerkkejä yritysten sloganeista ovat vaikkapa:
- Niemi muuttaa kaiken (Niemi)
- Meillä on näyttöjä (Aurea LKV)
- Hyvien asioiden koti (aalho.fi)
- Just Do It (Nike)
- Nopeaa ja mukavaa on asiointi (R-kioski)
Suomalaisia iskulauseita voi selata Suomen markkinointiliiton Iskulauserekisterissä.
Mitä slogan eli iskulause tekee?
Slogan tiivistää ja jättää muistijäljen. Ei ole vain yhtä tapaa kirjoittaa hyviä sloganeita, vaan ne syntyvät aina tilanteeseen. Sloganit myös muuttuvat ajan myötä.
Sloganit toimivat yhdessä yritysnimen ja logon kanssa. Yhdessä ne muodostavat kokonaisuuden, jonka tarkoitus on:
- Kertoa mitä yritys tekee
- Luoda mielikuva halutusta tekemisen tyylistä
- Jäädä mieleen
- Erottua muista
Kun mietit yritykselle slogania, tee useampi slogan kerralla. Kun sinulla on 2–3 sellaista, joista jokainen voisi toimia, olet jo lähellä. Vaikeampaa on keksiä ensi yrittämältä täydellinen slogan, joka sopii kaikkeen ja kaikille.
Sinulle
Markkinointipodcast maailmanvalloittajille
Kokeile kuuntelua nyt
Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla
Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.
Sinulle
Tässä muutamia iskulausemalleja, joilla pääset alkuun. Lisää löytyy Aalho Median Slogangeneraattorista.
ISKULAUSEMALLI #1. Helppoa ja luotettavaa mainoslausetuotantoa jo vuodesta 1986
Tämä malli toimii toimialasta riippumatta. Mieti kaksi adjektiivia ja tarkista papereista, milloin yrityksesi on perustettu.
Reilua ja rehtiä hapanleipää jo vuodesta 1885.
Agiilia ja liiniä R&D:tä jo vuodesta 2011.
ISKULAUSEMALLI #2. Piste piste piste
Jos aikaisemmassa esimerkissä keksit kolme adjektiivia, jotka kaikki kuvaavat yritystäsi korvaamattoman hyvin, voit yhdistellä niistä sloganin muutamalla aggressiivisella välimerkillä.
Lisäpisteitä saat jos ujutat mukaan alliteraation.
Pieni. Tehokas. Luotettava.
Sinulle
Markkinointipodcast maailmanvalloittajille
Kokeile kuuntelua nyt
Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla
Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.
Sinulle
Kova. Kaunis. Kotimainen.
ISKULAUSEMALLI #3. Se komparatiivimpi toimiala
Tätä slogania varten tarvitse vain kaksi sanaa: adjektiivin, joka kuvaa yritystäsi ja toimialasi.
Se ystävällisempi lähikauppa.
Se luotettavampi tilitoimisto.
Jos haluat kokeilla jotain tavallisesta poikkeavaa, käytä adjektiivin sijaan sopivaa substantiivia.
Se muorimpi lankakauppa.
ISKULAUSEMALLI #4. _____ mutta _____
Millainen haluaisit olla? Mutta millainen et voi olla, koska haluat mieluummin olla sen ensimmäisen sanan kaltainen? Yhdistä nämä kaksi sanaa ja sirota päälle vähän mainonnan taikaa.
Nopea mutta huolellinen.
Halpa mutta hyvä.
Yksilöllinen mutta tehokas.
ISKULAUSEMALLI #5. Sisältömarkkinointislogan
Nykyisellä sisältömarkkinoinnin aikakaudella markkinoinnin ei onneksi tarvitse liittyä tuotteeseen, kunhan se draivaa engagementtia kohdesegmentissä – eli on kiva.
Sisältömarkkinointisloganin teko on helppoa: ota lempiartistisi biisi ja liimaa se logosi yhteyteen. Tarvittaessa käännä se suomeksi – tai italiaksi, jos valmistat pakastepizzoja. Alla muutamia esimerkkejä:
Elä ikuisesti.
Voit olla minun.
Mökkitie.
Se on vain niin helppoa.
Kirjoittaja on oululainen markkinoinnin ammattilainen, joka on käyttänyt ainakin yhtä näistä kaavoista uransa aikana.
Vastaa