Kannattaako yrityspodcast? Ota ainakin tämä huomioon

 10.10.2023

Parhaimmillaan yrityspodcast onnistuu kaikessa siinä, missä hyvä markkinointikin:

  • Palvelee asiakkaita
  • Tuo yrityksen palveluita ja tuotteita esille
  • Tuo esille inhimillisyyttä logojen tai brändivärien sijaan
  • Antaa hyvän ROI:n

Pahimmillaan yrityspodcast taas on kaikkea tätä:

  • Työläs
  • Turha
  • Kallis (myös vaihtoehtoiskustannuksiltaan)

Mitä yrityspodcastin tekeminen on käytännössä?

Olen tehnyt kahta podcastia: Kertojan ääni -kirjallisuuspodcastia vuodesta 2016 ja Nyt kun kysyit -podcastia yhden tuotantokauden. NKK-podcast on enemmän perinteisen yrityspodcastin tyyppinen, joskin Kertojan ääni on noista menestyneempi.

Verrattuna perinteisiin kuvaan ja tekstiin perustuviin sisältöihin podcastin tuottaminen on työläämpää. Tämä johtuu siitä, että yleensä tarvitaan laitteistoa (joko vuokraten tai ostaen) sekä osaamista (joko ostaen rahalla tai ajalla). Sitten kun prosessi on kunnossa niin yhden sisältöpalikan (vaikkapa jakson) tekeminen ei ole ajallisesti hirveän erilaista kuin vaikkapa pitkän artikkelin tekeminen.

Videoihin verrattuna taas podcastin tekeminen on yleensä kevyempää. Jos tosin yrityspodcastiin liittää videoulottuvuuden niin projektin monimutkaisuus on taas moninkertaista.

Yhden jakson tekemiseen voi mennä vaikka tämän verran aikaa (tämä tietysti riippuu ihan tilanteestasi).

  • Jakson suunnittelu: 1 h
  • Vieraan buukkaus ja projektinhallinta: 1,5 h
  • Äänityksen valmistelu: 0,5 h
  • Äänitys 1 h
  • Editointi: 1 h
  • Jakelun valmistelu metatietoineen: 1,5 h
  • Jakelu (esimerkiksi sosiaaliseen mediaan): 1 h

Yhden sisältöpalikan julkaisu voi siis vaatia esimerkiksi 7,5 tuntia keskeytymätöntä työtä. Siihen kun lisäät oman organisaatiosi kitkakertoimen (kuinka hankala on saada asioita aikaiseksi) niin lopputulos voi olla vaikkapa, että yhden yrityspodcastjakson työmäärä on 2 henkilötyöpäivää.

Sinulle

Markkinointipodcast maailmanvalloittajille

Markkinointipodcast maailmanvalloittajille

Kokeile kuuntelua nyt

Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla

Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.

Sinulle

Milloin yrityspodcast voi toimia?

Yrityspodcast toimii mielestäni parhaiten silloin kun nämä ehdot täyttyvät:

  • Jotakuta kiinnostaa podcastisi aihe
  • Aihe soveltuu pelkästään äänen avulla kulutettavaksi
  • Sisäisesti yrityksestäsi löytyy sekä juontaja ja asiantuntija (voivat olla sama henkilö)

Jos taas yritykselläsi on budjettia ulkoistaa kaikki yrityspodcastiin tekemiseen liittyvä niin sitten se on vain budjetin allokointikysymys. Hyviä tekijöitä löytyy varmasti Suomesta. Jos kaipaat näkemystä ja käytännön esimerkkejä siitä, miten prosessi kannattaisi järjestää, ota yhteyttä Aalho Mediaan

Milloin yrityspodcast voi kannattaa?

Podcastien helppo kulta-aika on ohi. Listoille ei enää nousta vain sen takia että on olemassa.

Kaikilla on jo ollut podcast ja podcastin tekeminen on työtä siinä missä muutkin markkinointitoimet. Jos tiimissäsi on tekijöitä, sisäistä paloa ja osaamista yrityspodcastin tekemiseen niin oma yrityspodcast voi silti vielä kannattaa.


Uusinta uutta inboxiin

Tilaa uutiskirje niin saat tiedon uusista jaksoista ja artikkeleista

Osallistu keskusteluun


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *