Muotibisnes antaa itselleen vaikka minkälaista vihreää vastuullisuusleimaa, mutta miten käy kun kestävä kehitys ei ole pelkkää puhetta vaan tekoja? Suomalainen Lovia on kohta vuosikymmenen ajan tehnyt läpinäkyvää ja kestävää designia.
Lovian perustajan ja toimitusjohtajan Outi Korpilaakson kanssa puhumme muotiteollisuudesta, toimivista markkinointikanavista ja kansainvälisen kasvun suunnitelmista.
Kuva: Johanna Rontu
Tutustu Loviaan ja Outi Korpilaaksoon
Podcast-jakson tiivistelmä
Tiivistelmä on tehty tekoälyn avustuksella, joten se voi sisältää epätarkkuuksia.
Jakson vieraana on Lovian toimitusjohtaja ja perustaja Outi Korpilaakso. Keskustelun teemana on läpinäkyvä bisnes, kiertotalous ja design brändinluominen. Outi jakaa kokemuksiaan muotialan haasteista, yrityksensä Lovian synnystä ja tavoitteista sekä läpinäkyvyydestä ja kestävästä kehityksestä liiketoiminnassa.
Outi Korpilaakson tausta ja Lovian synty
Outi Korpilaakso on Lovian toimitusjohtaja ja luova johtaja, joka on perustanut yrityksen ratkaistakseen muotiteollisuuden haasteita.
- Lovia perustettiin vuonna 2014 muotiteollisuuden ongelmien ratkaisemiseksi.
- Muotiteollisuus aiheuttaa merkittävän osan globaaleista päästöistä ja työntekijöiden oikeudet ovat usein heikot.
- Outi on työskennellyt alalla kymmenen vuotta, mikä innoitti häntä luomaan vastuullisen ja läpinäkyvän brändin.
Läpinäkyvyyden ja kiertotalouden periaatteet
Lovia toimii kahden pääperiaatteen mukaan: olemassa olevan materiaalin hyödyntäminen ja täydellinen läpinäkyvyys.
- Lovia käyttää ylijäämämateriaaleja, kuten huonekaluteollisuuden nahkaa.
- Yritys pitää huolta tuotantoketjun kaikista työntekijöistä ja seuraa tuotteiden matkaa raaka-aineesta valmiiksi tuotteeksi.
- Hintojen ja hiilijalanjäljen läpinäkyvyys on tärkeää.
Viherpesu ja todellinen vaikuttaminen
Outi korostaa totuudenmukaisuuden ja läpinäkyvyyden tärkeyttä, jotta asiakkaat voivat tehdä tietoisia valintoja.
- Viherpesu johtaa harhaan ja estää kestävän kehityksen edistämistä.
- Massabrändien pienet parannukset, kuten luomupuuvillan käyttö, ovat askelia oikeaan suuntaan.
Hilla-laukku esimerkkinä
Esimerkkinä Lovian toimintamallista käydään läpi Hilla-laukun matka raaka-aineesta valmiiksi tuotteeksi.
- Materiaali saadaan huonekaluteollisuuden ylijäämästä.
- Nahkapalat lajitellaan ja toimitetaan Italiaan, jossa ne ommellaan käsin.
- Tuotteen hiilijalanjälki lasketaan ja hintojen läpinäkyvyys varmistetaan.
Markkinointi ja asiakasdialogi
Lovian markkinointi perustuu vahvasti brändin arvoihin ja asiakkaiden osallistamiseen.
- Lovian päämarkkinointikanavat ovat Instagram, Facebook ja LinkedIn.
- Yritys yhdistää orgaanisen ja maksetun markkinoinnin sekä vaikuttajayhteistyön.
- Asiakkaiden mielipiteet ja tarpeet otetaan huomioon tuotekehityksessä.
Kansainvälistyminen
Lovian kansainvälistyminen on käynnistymässä koronapandemian aiheuttamien viivästysten jälkeen.
- Tavoitteena on avata uusia markkinoita Euroopassa, joissa kestävä kehitys on arvostettua.
- Kansainvälistä kasvua tavoitellaan vaikuttajayhteistyön ja maksetun markkinoinnin avulla.
Vinkkejä menneisyyden itselle
Outi antaisi menneisyyden itselleen neuvon stressata vähemmän ja uskoa siihen, että asiat järjestyvät.
- Yrittäjänä on tärkeää muistaa hengittää ja levätä.
- Kaikki kokemukset, vaikka haastavatkin, ovat olleet arvokkaita oppimiskokemuksia.