Tekoäly mullistaa markkinoijien, hakukoneoptimoijen ja sisällöntuottajien työtä. Perinteisten hakukoneiden lisäksi tekstit kannattaa optimoida generatiivisille hakukoneille. Mutta mikä on uusi SEO:n sisarlaji, GEO (generative search optimization) suomeksi?
GEO on suomeksi tekokoneoptimointi.
Sanalla on kaksi juurta:
- tekoäly
- generatiivinen, eli uutta luova eli tekevä
Kun nämä kaksi generatiivisen hakukoneoptimoinnin puolta yhdistetään, syntyy tekokoneoptimointi, eli GEO.
Miten GEO eli tekokoneoptimointi toimii?
GEO auttaa sinua olemaan mukana yhä yksilöllisemmissä hakutuloksissa. Siinä pätevät samat opit kuin perinteisessa hakukoneoptimoinnissa, eli SEO:ssa.
- Sisällön laatu
- Sisällön selkeys ja tavoitteellisuus
- Ulkoiset laadun merkit (kuten linkit)
- Sisäiset laadun merkit (domainin vahvuus, sivuston toimivuus…)
Voiko suomeksi puhua GEO-optimoinnista?
Hakukoneoptimointi, eli SEO, taipuu usein puhekielessä SEO-optimoinniksi. Siinä toistuu silloin kaksi kertaa optimointi (search engine optimization -optimointi), mutta se on silti kuulijan helpompi ymmärtää kuin vaikkapa SE-optimointi.
Sen takia voit aivan hyvin käyttää myös sanaa GEO-optimointi kun puhut tekokoneoptimoinnista. Voit myös puhua generatiivisesta hakukoneoptimoinnista.
Sinulle
Markkinointipodcast maailmanvalloittajille
Kokeile kuuntelua nyt
Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla
Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.
Sinulle
Kuka keksi GEO-termin suomennoksen?
Monet ovat varmasti tahoillaan ajatelleet erilaisia käännöksiä GEO-optimoinnille.
Tekokoneoptimointitermin esitteli ensimmäisenä tämänkin artikkelin kirjoittanut markkinoija Jukka Aalho helmikuussa 2024.
Mitä muita termejä aiheeseen liittyy?
Englanniksi aihepiirin sanasto vasta hakee muotoaan. Puhutaan esimerkiksi näistä:
- GSE: generative search experience. Miten tekokoneet toimivat osana hakukoneita ja miltä niiden käyttä tuntuu.
- GSO: generative search optimization. Sama asia kuin GEO, mutta vähemmän iskevä.
Vastaa