Horisontista kuuluu kavioiden etäinen kumu. Öyhöjen ja trollien kulmahampainen armeija on kerääntymässä. Metan Threads lanseerattiin EU:ssa torstaina 14.12. Se on Twitterin ja X:n kaltainen sosiaalinen media, jonka pääominaisuuksia ovat:
- nopeatempoinen feedi
- matalat kynnykset käyttäjien välillä
- erilaisten sisältötyyppien yhdisteleminen
Tässä artikkelissa käymme läpi Threadsin käyttöä markkinoinnissa. Koska Aalho Media uskoo tarinoiden voimaan markkinoinnissa, käytämme läpikäyntiin tarinan elementtejä. Kannattaa laittaa minut seurantaan Threadsissa @jukkaaalho jos markkinoinnin teemat kiinnostavat.
Voit myös kuunnella jakson podcastissamme:
Tärkeimmät tarinan elementit ovat:
- tarinan sankari
- halu
- tarve
- missio
- kipinä joka laittaa tarinan liikkeelle
- opas
- suunnitelma
- CTA
- yhteinen matka
- tuki
- käännekohta
- onnistuminen
- epäonnistuminen
- juhliminen
- muutos
Kun nämä yhdistetään saadaan aikaiseksi esimerkiksi tällainen tarina:
Pienestä kylästä lähtöisin oleva hahmo tietää, että hänessä on enemmän kuin mitä maailma on vielä nähnyt. Hän kuulee, että Threads-viestipalvelu on lanseerattu ja hänelle tulee vahva tunne siitä, että se on some-kanava, josta hänen osaamisensa tullaan tuntemaan.
Sinulle
Markkinointipodcast maailmanvalloittajille
Kokeile kuuntelua nyt
Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla
Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.
Sinulle
Hän kuulee Markkinointiperuna-nimisen podcastin, jota juontaa Aalho Median Jukka Aalho. Opas esittelee hänelle rungon, jonka avulla hän voi alkaa toteuttaa omaa matkaansa Threadsissa. Tärkeintä on Aalhon mukaan aloittaa.
Niinpä sankarimme sukeltaa Threadsiin, luo tilin ja sorvaa ensimmäisen postauksensa. Juuri ennen julkaisua hänen kämmenensä hikoavat ja sydän pamppailee. Mitä jos kukaan ei tykkää postauksesta? Mitä jos joku tulee trollaamaan? Tai toisaalta mitä jos hän vihdoinkin löytää hengenheimolaisia somesta ja saa jopa aikaiseksi hiukan liiketoimintaa?
Sankarimme saa toimimaan selkiintyvä käsitys siitä, ketä hän on auttamassa. Kuka on hänen tarinansa sankari. Olet nyt jossain tässä kohtaa omaa tarinaasi.
Se miten käytät Threadsia markkinointiin riippuu siitä, millaisia ovat sinun liiketoimintasi tarinan elementit.
Miten Threadsia voi käyttää markkinointiin?
Katsotaan siis Threadsia tarinan elementtien kautta. Lähdetään perusasioista. Hyvin luultavasti olet tarinan opas, et sankari. Sinun sankarisi on asiakkaasi – nykyinen, tuleva tai entinen.
Sankari
Kuka on tarinasi sankari? Ketä autat? Kuka tarvitsee apuasi? Onko se kasvuhakuiset startup-yrittäjät kuten Aalho Median tapauksessa? Määrittele sankarisi niin tiedät, miten Threads auttaa sinua markkinoinnissa.
Kipinä
Kipinä on tässä tapauksessa se, että Threads on nyt saatavilla Suomessa ja sen tulevaisuus on kutkuttavan epäselvä. Tuleeko siitä uusi koko kansan suosikki, jossa sinulla on mahdollisuus näkyä orgaanisesti ja jopa tavoittaa tulevia sankareitas?.
Sinulle
Markkinointipodcast maailmanvalloittajille
Kokeile kuuntelua nyt
Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla
Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.
Sinulle
Opas Threadsissa
Hyvässä tarinassa on hyvä opas. Siksi kysyin Threadsissa muiden oppaiden vinkkejä siihen, miten Threadsia voi käyttää markkinoinnissa. Tässä muutamia vastauksia ja muita vinkkejä:
Suunnitelma Threads-markkinointiin
Oppaalla on antaa sinulle suunnitelma, jota seuraamalla pääset haluamaasi lopputulokseen. Aalho Median tapauksessa suunnitelma voi olla esimerkiksi tällainen:
Rakas hasvuhakuinen yrittäjä tai markkinoija. Seuraa Markkinointiperunaa podcast-alustallasi, jotta saat viikoittain tarinavetoisen markkinoinnin ideoita, esimerkkejä ja tarinoita, jotka inspiroivat sinua navigoimaan muuttuvaa kansainvälisen markkinoinnin kenttää.
Threadsin osalta suunnitelma voi olla vaikkapa tällainen: Seuraa palvelussa kiinnostavia ihmisiä, jotka postaavat sinua kiinnostavista aiheista ja heittäydy rohkeasti keskusteluun heidän kanssaan.
Käännekohta
Threads-markkinoinnin osalta luvassa on muista some-alustoista tuttuja käännekohtia. Käännekohdan ominaisuuksiin kuuluu vahva tunne siitä, että nyt voi mennä pahasti mönkään tai toisaalta elämä voi muuttua paljon parempaan suuntaan.
- ensimmäisen postauksen tekeminen ja siihen liittyvät paineet
- muiden käyttäjien keskusteluihin osallistuminen
- oman köörin löytäminen
- resonoivien postaustyyppien kokeilu ja löytäminen
- orgaanisen näkyvyyden hidas tukahtuminen ja käänekohta, jossa pitää joko poistua tai siirtyä maksettuun boostaamiseen
- algoritmin pelaaminen ja stabiloituva kanavakulttuuri
Muutos
Hyvän tarinan päätteeksi sankari on kokenut muutoksen: ulkoisen ja sisäisen.
Threadsin käyttäminen markkinoinnin lähtee siitä, että kirkastat itsellesi, minkä muutoksen haluat saada sankarissa aikaiseksi. Se voi olla, että autat ihmisiä paremmin muualla ja Threadsiin ei tässä vaiheessa kannata lähteä seikkailemaankaan.
Tai se voi vaatia sen, että olet Threadsissa esimerkiksi sankarisi valmentaja, sparraaja, tukija, inspiroija tai piristäjä.
Jos tunnet, että tarinavetoisesta markkinoinnista voisi olla sinulle tai kaverillesi apua, laita artikkeli ja jakso jakoon ja seuraa minua Threadsissa @jukkaaalho.
Vastaa