Markkinointijohtajan elinkaari mahtuu kahteen vuoteen.
Aloitat uudessa paikassa intoa puhkuen, esittelet itsesi yrityksen rennolla aamiaisella, aloitat brändiuudistuksen, joka myöhästyy, jäät jälkeen tavoitteista ja palautat nimilätkän respaan.
Makaat hetken alkulimana, kunnes sinusta kasvaa perhosentoukka, joka on valmis aloittamaan uudessa paikassa.
Kierto vie keskimäärin 2 vuotta – ilmastosta riippumatta.
Alkulimahaaste
Minulla on haaste kaikille meille. Myös sinulle.
Kun markkinointijohtajakierron seuraava lähtö lähenee, riko kaavaa: älä aloita brändiuudistusta. Tämä sotii kaikkea sitä vastaan, mitä olet oppinut markkinoinnista. Tässä muutama lause, jolla voit kokeilla mitä ajatus tuntuu:
“Mitä jos ei tehtäisikään nettisivu-uudistusta.”
Sinulle
Markkinointipodcast maailmanvalloittajille
Kokeile kuuntelua nyt
Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla
Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.
Sinulle
“Tämä logohan näyttää aivan toimivalta tällaisenaan.”
“Onpa dynaamiset brändivärit.”
Ongelma
On olemassa kaksi brändiä: se joka on OneDriven folderissa Brand 2023 ja se mikä on tuolla jossain muualla. Uuden markkinointijohtajan brändiuudistukset kohdistuvat perinteisesti Brand 2023 -kansioon.
Jättämällä brändiuudistuksen tekemättä, uusi rohkea markkinointijohtaja voi uudistaa brändin.
Markkinoinnin luonnonvakiot
Markkinoinnissa on vain muutamia fysiikan lakien kaltaisia luonnonvakioita. Yksi niistä on se, että nettisivu-uudistus myöhästyy 9 kuukaudella suunnitellusta.
Ja koska deadline asetetaan yleensä 8 kuukautta uuden markkinointijohtajan aloittamisen jälkeen, uusi nettisivu uusine brändi-ilmeineen ehtii olla käytössä vain muutaman kuukauden ennen kuin pyöröovi heilahtaa.
Kun nettisivu on julki, kokenut markkinointijohtaja korkkaa muumilimun ja menee päivittämään LinkedIniin “I’m Open for Opportunities”.
Sinulle
Markkinointipodcast maailmanvalloittajille
Kokeile kuuntelua nyt
Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla
Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.
Sinulle
Eikö sinustakin tämä haise ihan frappucinolta
Kun yrityksen tunnusluvuissa alkaa näkyä ensi merkkejä joko hockey stickistä, tappavasta tasaantumisesta tai taantumasta, alkaa mieleen hiipiä, että ehkä olisi aika ratkaista yrityksen ongelmat ja vaihtaa markkinointijohtaja.
Joku tuntee jonkun, jollekulle näytetään yrityksen nykyisiä sivuja kahvilan sivupöydässä ja tämä joku vetää henkeä terävästi etuhampaiden välistä. Ilmassa leijuu frappucinon tuoksun lisäksi sanaton yhteisymmärrys siitä, ettei kansainvälinen yritys voi näyttää tältä.
Tarvitaan uutta verta. Tarvitaan… brändiuudistus.
Mutta.
Sinussa, markkinointijohtaja, on voima rikkoa pahan kehä. Mitä jos ensi kerralla ottaisitkin haasteeksi ottaa selvää, mitä kaikkea voi tehdä sillä, mitä on jo olemassa? 17 kuukauden kohdan sijaan pääsisitkin vauhtiin jo parissa kuukaudessa.
Vastaa