WordPressin admin-puoli on tutuksi tultuaan aivan kelpo sisällönhallintatapa. Artikkeleiden ja sisältöjen lisääminen vaatii hiukan naputtelua, mutta kuitenkin vähemmän kuin itse artikkelin kirjoittaminen.
Tekoälyn kiihdyttämän sisällöntuotannon myötä myös juttujen päivittämisessä ja lisäämisessä on tehostamisen varaa, muuten vaarana on se, että WordPressin naputtelu muodostuu pullonkaulaksi.
Osittainen ratkaisu on WordPressin käyttäminen WP CLI -komentorivin kautta. Sen avulla voit esimerkiksi luoda artikkelin ottamalla yhteyttä serveriin ja kirjoittamalla komentoriville:
wp post create --post_type=page --post_title='Miten käyttää WordPressiä tehokkaammin' --post_status=draft
Kokonaisen artikkelin voit julkaista näin:
wp post create --post_title="Tehokkutta sisällönhallintaan WordPressissä WP CLI -komentorivityökalun avulla" --post_excerpt="Onko WordPressin naputtelu liian aikaa vievää? Jätätkö mieluummin hommat tekemättä kuin kirjaudut sisään? Vastaus voi olla WP CLI -komentorivityökalu." --post_name="wp-cli-ja-tehokas-sisaltomarkkinointi" --post_status="publish" --post_content="Sisältö tulee tähän"
Mitä hyötyä WP CLI:stä on markkinoijalle tai sisällöntuottajalle?
Komentorivi tuntuu alkeelliselta tavalta lisätä postauksia ja editoida sisältöä. Lisäksi sen käyttö on aluksi pelottavaa ja muutamalla väärällä komennolla voi saada koko järjestelmän sekaisin.
Sinulle
Markkinointipodcast maailmanvalloittajille
Kokeile kuuntelua nyt
Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla
Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.
Sinulle
Jos näistä alkukankeuksista pääsee yli, on WP CLI todella kätevä sisältömarkkinoijalle. Käytämme sitä itse esimerkiksi täällä Aalho Median sivuilla. Oma prosessimme palvelukuvauksissa on tämä:
- Luo ACF-pluginilla custom fieldit palvelukuvauksen eri osille
- Luo full site editorilla sopiva sivupohja, joka nostaa sisällöt noista kentistä
- Kirjoita palvelukuvaukset Google Sheetiin (palveluissa on tietty formaatti, joten sisältöjen yhtenäistäminen ja kirjoittaminen on helppoa)
- Päivitä tiedot WP CLI:n avulla WordPressiin
Tämä kuulostaa tietenkin hiukan samalta kuin kuuluisat pöllönteko-ohjeet. Vaikeinta on itse pöllön piirtäminen.
Sisältömarkkinoinnin tehostaminen WP CLI -komentorivin avulla
Tämä toimintatapa ei sovi kaikille toimijoille. Mutta se sopii tilanteisiin, jossa tiimissä on teknistä osaamista ja jossa tiimi on tarpeeksi itseohjautuva. Tällöin WP CLI:tä ja koko tätä modulaarista sisältöprosessia käyttäen voi minimoida kitkaa mitä tulee uusien sisältöjen julkaisemiseen.
Erityisen hyvin tämä toimii toistuvapohjaisten sisältöjen julkaisuun: kirja-arvostelut, tuotearviot, palvelukuvaukset, tuotekuvaukset… Kun sisältö elää taulukossa, josta sen saa helposti sivuille liveksi, niin uutta sisältöä tulee myös tehtyä. Vanhoja sisältöjä tulee myös muokattua helpommin kun ei ensin tarvitse kirjautua WP-adminiin ja naputella siellä sille sivulle, jossa juttu on, odotella että sivu latautuu ja sitten naputella vähän lisää.
Miten WP CLI:n kanssa pääsee alkuun?
Jos teknistä osaamista on jo talossa, WP CLI on helppo ottaa käyttöön WordPress-sivuille. WordPressien omista ohjeista saat ohjeita asennukseen ja tiedon käytettävistä komennoista.
Myös Aalho Medialta saat tukea ja inspiraatiota, jos haluat nähdä käytännössä miltä prosessi voisi näyttää ja keskustella siitä, voisiko se sopia sinun yrityksellesi. Ota yhteyttä ja katsotaan.
Sinulle
Markkinointipodcast maailmanvalloittajille
Kokeile kuuntelua nyt
Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla
Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.
Sinulle
Vastaa