Onko sinulla jo responsiivinen slogan?

 10.10.2023

Responsiivinen slogan, eli elävä iskulause, on yksi tapa lähestyä yrityksen identiteetin tiivistämistä. Graafikot ovat suunnitelleet päätelaitteen mukaan skaalautuvia elementtejä jo vuosia, mutta tapaa voi käyttää myös teksti-identiteetin suunnittelussa.

Ruutu pieni. Slogan iso.

Siinäpä pulma, joka tekstisuunnittelijan näkökulmasta on perinteisesti totuttu ratkaisemaan kirveellä eikä kirurginveitsellä. Responsiivinen tekstisuunnittelu ratkaisee kuitenkin ongelman, joka on tuttu monille markkinointiosastoille: mainostoimistolle on maksettu hyvästä sloganista ja sitten sanotaan, että se ei mahdukaan ilmoitukseen/tarranurkkaan/somepostaukseen.

[sense_inarticle]

Mikä on responsiivinen slogan?

Yksinkertaisuudessaan responsiivinen iskulausesuunnittelu tarkoittaa sitä, että slogan divisioidaan breikkipointeista segmentteihin, joiden manifestointi riippuu end-userin käyttämän applikaation vaatimasta näyttöpinta-alasta.

Taitava tekstisuunnittelija ottaa responsiivisuuden huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Jos olet tehnyt juuri kalliin brändiuudistuksen, älä huoli: suurin osa toimivista sloganeista voidaan päivittää responsiivisiksi myös käyttöönoton jälkeen.

Miten teen sloganista responsiivisen?

Voit tehdä päivityksen itse tai antaa sen ammattilaisen tehtäväksi. Tässä lyhyet ohjeet, joissa käytämme esimerkkinä Niken ikonista Just Do It -iskulausetta.

Sinulle

Markkinointipodcast maailmanvalloittajille

Markkinointipodcast maailmanvalloittajille

Kokeile kuuntelua nyt

Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla

Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.

Sinulle

Swoosh

Niken Just Do It responsiivisena.

1. Jaa iskulause osiin

Just | do | it | . Yleensä rajat ovat sanojen välissä, mutta jos iskulauseessasi on yhdyssanoja, voit kokeilla erottaa määrite- ja perusosan toisistaan.

2. Järjestä osat tärkeysjärjestykseen

Mitkä sanat kantavat suurimman osan merkityksestä? Numeroi iskulauseen osat tärkeysjärjestyksessä tärkeimmästä vähäisimpään.

1. Do

2. Just

3. It

Sinulle

Markkinointipodcast maailmanvalloittajille

Markkinointipodcast maailmanvalloittajille

Kokeile kuuntelua nyt

Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla

Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.

Sinulle

3. Määritä murtokohdat

Mitkä iskulauseen osat toimivat parhaiten yhdessä? Kokeile rohkeasti erilaisia yhdistelmiä, mutta määrittele lopuksi järjestys, jossa slogan skaalautuu.

1. Just Do It

2. Do It

3. Do

Harjoitus. Tee seuraavasta sloganista responsiivinen: ”Asiantuntevaa ja luotettavaa hammashoidon palvelua jo vuodesta 1997.” Jaa ratkaisusi kommenteissa.

Kokeile myös näitä vinkkejä

Hyödynnä programmatiivinen slogan. Käytä responsiivista slogania ostoprosessin eri vaiheissa. Alkuvaiheessa ostaja tarvitsee tietoa tuotteesta, jolloin voit käyttää pitempää versiota. Uudelleenmarkkinointitilanteessa lyhyt on tehokasta: Do It, Do It, Do It, Do It, DO IT.

Laajenna. Laajenna. Laajenna. Älä unohda, että responsiivisuus ei tarkoita vain leikkaamista. Jos päätelaitteen näyttö on iso, voit lisätä iskulauseeseesi sanoja, koska tyhjä tila on merkki mielikuvituksettomuudesta.

Muista: Just Do It Bravely, Efficiently & Affordably


Uusinta uutta inboxiin

Tilaa uutiskirje niin saat tiedon uusista jaksoista ja artikkeleista

Osallistu keskusteluun


3 vastausta artikkeliin “Onko sinulla jo responsiivinen slogan?”

  1. Mizmaaps avatar
    Mizmaaps

    Ratkaisu tehtävään: Hammashoitoa.

  2. Mizmaaps avatar
    Mizmaaps

    Tai pelkkä: hoitoa.

    1. Jukka Ahola avatar
      Jukka Ahola

      Tai pelkkä hampaille?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *