Paras kuvankäsittelyohjelma markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan

 10.10.2023

Sisältää *-merkittyjä kumppanuuslinkkejä.

Blogin jakokuva? Brändinmukainen some-postaus? Toistuvasti käytetty kuukausiraportin pohja? Voi olla, että tilanteeseen sopiva kuvankäsittelyohjelma auttaa tekemään nämä markkinoinnin graafiset työt nopeammin ja yhtenäisemmin.

Tässä valikoima työkaluja sekä pienten että suurten markkinointitiimien käyttöön.

Canva – ilmainen kuvankäsittelyohjelma toistuvien kuvatarpeiden tyydyttämiseen

Canva on monen kokeneenkin mainosgraafikon työkaveri. Sen design-työkalut ovat simppelit ja hiukan rajoittuneet, mutta ohjelmaan on helppo tehdä templateja eli kuvapohjia. Canva sopiikin siksi erityisesti tilanteisiin, jossa yritykselle on määritetty graafinen ohjeisto ja kuvapohjat, mutta graafikko ei aina tehdä viilata kaikkia assetteja.

Tässä esimerkkejä siitä, mitä Canvalla voi tehdä:

  • Tekstiä ja kuvaa yhdistävät materiaalit: jakokuvat, some-postaukset, mainosbannerit…
  • Kuvien kokojen säätäminen automaattisesti (esimerkiksi eri kanaviin)
  • Esitykset ja presentaatiot (sisäänrakennettua kuvapankkia käyttäen)

Kenelle Canva sopii

Canva sopii erityisesti graafiseen tuotantoon, ei välttämättä graafiseen suunnitteluun (miksei siihenkin). Sen avulla voi tehdä nopeasti ja tehokkaasti tyylinmukaisia materiaaleja. Pienyrittäjä voi esimerkiksi ostaa suunnittelun temploille, joita sitten itse käyttää. Tai isomman yrityksen tiimit voivat tilata graafikolta pohjan, jonka avulla sitten itse tuottavat varsinaiset materiaalit.

Canvasta on olemassa ilmaisversio ja maksettu versio. Kuten kuvioon kuuluu, monet hyödyllisemmät toiminnot ovat maksullisia, mutta pitkälle pääsee myös ilmaisversiolla.

Sinulle

Markkinointipodcast maailmanvalloittajille

Markkinointipodcast maailmanvalloittajille

Kokeile kuuntelua nyt

Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla

Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.

Sinulle

Kokeile Canvaa*

Figma – designereille ja kaikentyyppisille markkinoijille

Figma on tämän artikkelin design-työkaluista oma suosikkini. Sen käyttö vaatii hiukan suurempaa paneutumista kuin esimerkiksi Canva, mutta se on vastaavasti myös tehokkaampi ja monipuolisempi.

Figma käytetään miljariluokan yrityksissä (jotka muuten voivat olla tehottomampia kuin kymppitonniluokan yritykset) esimerkiksi nettisivujen ja sovellusten suunnitteluun. Figmassa on siihen kirjastot, toistettavat elementit ja muut tarvittavat toiminnot, mutta niihin ei välttämättä tarvitse koskea.

Figma on omiaan kaikenlaisten nopeiden leiskojen tekemiseen:

  • Presentaatiot
  • Nettisivurautalangat
  • Lainaustemplat (quote templates)
  • Yksittäiset some-postaukset

Esimerkiksi Nordic Business Forumin puhujakilpailun slaidini on tehty Figmalla.

Figma on myös ilmainen tiettyyn pisteeseen asti, joten voit käyttää sitä hyvinkin pitkään ilman, että luottokorttia täytyy vilauttaa. Figmaan on myös mahdollista asentaa esimerkiksi Google Sheets -integraatio, jolla voi tehdä toistuvia töitä nopeasti. Teksti elää Google Sheetissä, jossa sitä hallinnoidaan ja tekstin siirto kuvaan tehdään automaattisesti.

Kokeile Figmaa

Sinulle

Markkinointipodcast maailmanvalloittajille

Markkinointipodcast maailmanvalloittajille

Kokeile kuuntelua nyt

Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla

Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.

Sinulle

Adobe Creative Suite – kuvankäsittelyn legendat

Adobe Photoshop ja Illustrator olivat pitkään ne perinteisimmät kuvankäsittelyohjelmat, mitä yritykset käyttivät. Kuvia photaroitiin tai photoshopattiin niin paljon, että tuotteen nimestä tuli verbi.

Photoshop sopiikin vaativaan kuvankäsittelyyn (värien säätö, elementtien poisto kuvasta, kompositiot…) ja Illustratorin vektorigrafiikassa on melkeinpä kaikki tarvittavat herkut. Maksan itse Creative Cloudista, koska sillä saan tarpeen vaatiessa tehtyä kaiken mitä tarvitsen, mutta huomaan käyttäväni esimerkiksi Figmaa paljon mieluummin.

Tämän artikkelin kuvankäsittelyohjelmat on valittu nimenomaan nopeasykkeiseen markkinointikäyttöön. Photoshopissa ja Illustratorissa on vanhanaikaisen suuri aloituskynnys, joten ne eivät siksikään välttämättä sovi akuuttiin tarpeeseen.

Kokeile Creative Cloudia

(p.s. Affinitylla on vastaavat desktop-ohjelmat ilman kuukausimaksua, jos et halua jäädä loukkuun)

Ilmainen ohjelma kuvankäsittelyyn: Gimp

Jos kuvankäsittelyn ajattelee nimenomaan pikselien muokkaamisena, niin vanha kunnon Gimp on ilmaisena open source -ohjelmana siihen aivan mainio. Yllättävän harvoin kuitenkin markkinoinnissa tarvitsee varsinaista photarointia (“häivytä tuo puu tuolta takaa”), joten Gimpiä en itse ole käyttänyt.

Tutustu Gimpiin


Uusinta uutta inboxiin

Tilaa uutiskirje niin saat tiedon uusista jaksoista ja artikkeleista

Osallistu keskusteluun


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *