Paras tapa tehdä nettisivut uudelle yritykselle

 10.10.2023

Kumppanuuslinkit merkitty *:llä.

Verkkosivusto on yrityksesi digitaalinen identiteetti ja melkeinpä välttämätön kaikenkokoisille yrityksille.

Nettisivut auttavat tavoittamaan laajemman yleisön, rakentavat luottamusta ja tarjoavat alustan tuotteidesi tai palveluidesi esittelyyn. Lisäksi verkkosivusto voi auttaa sinua luomaan liidejä ja kasvattamaan myyntiä.

Jos sinulla ei ole verkkosivustoa, osa bisneksestä menee ohi suun. Voi kuitenkin olla, että tarvitset vain yksinkertaisen verkkosivuston, joka sisältää vain perustiedot yrityksestäsi.

Tässä artikkelissa tarkastellaan erilaisia tapoja rakentaa verkkosivusto – erityisesti pienyritykselle.

Miksi on tärkeää, että yrityksellä on nettisivut

Verkkosivusto on osa yrityksesi digitaalista identiteettiä, yrityksesi näyteikkuna.

  1. Se tarjoaa asiakkaille tavan saada tietoa yrityksestäsi ja tuotteistasi tai palveluistasi.
  1. Se antaa sinulle tavan mainostaa yritystäsi ja rakentaa bränditietoisuutta.
  1. Sitä voidaan käyttää myynti- ja markkinointityökaluna liidien luomiseen ja tuotteiden tai palveluiden myymiseen verkossa.
  1. Sitä voidaan käyttää myös asiakassuhteiden rakentamiseen ja asiakasuskollisuuden rakentamiseen.
  1. Verkkosivusto voi tarjota alustan asiakastuelle ja auttaa sinua ratkaisemaan asiakkaiden tiedustelut ja valitukset.

Mihin nettisivut voi rakentaa? Palveluita ja työkaluja

Verkkosivuston isännöintiin on monia erilaisia vaihtoehtoja. Suosituimpia ovat jaettu hosting, VPS-hosting ja nimenomaan tarkoitukseen tehty pilvipalvelu, kuten Squarespace.

Sinulle

Markkinointipodcast maailmanvalloittajille

Markkinointipodcast maailmanvalloittajille

Kokeile kuuntelua nyt

Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla

Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.

Sinulle

Tässä ovat omat suositukseni nettisivun isännöintiin. Olen listannut kunkin vaihtoehdon edut ja haitat, jotta voit päättää, mikä sopii tarpeisiisi.

Google Workspace + Google Sites

Pienyrityksille, jotka eivät keskity verkkoliiketoimintaan, tämä yhdistelmä voi olla yksinkertaisin vaihtoehto alhaisin juoksevin kustannuksin. Nämä tarvitset:

  • Verkkotunnus (yrityksesinimi.fi)
  • Google Workspace sähköpostille (nimesi@yrityksesinimi.fi)
  • Google Sites -sivusto yksinkertaiselle käyntikorttityyppiselle verkkosivustolle

Google Workspace maksaa noin 10 €/kk per sähköposti. Sinun ei tarvitse maksaa verkkosivuston ylläpidosta ja verkkosivustosi muokkaaminen on helppoa vaikka et olisi siinä harjaantunut.

Huono puoli on, että Google-sivusto ei ole kovin joustava ja jos sinun on tehtävä mukautuksia (esimerkiksi lisäämällä verkkokauppa), loppuvat paukut nopeasti.

Lue lisää

Sinulle

Markkinointipodcast maailmanvalloittajille

Markkinointipodcast maailmanvalloittajille

Kokeile kuuntelua nyt

Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla

Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.

Sinulle

Squarespace pienelle yritykselle

Yksi suosituimmista verkkosivustotyökaluista, Squarespace, on hyvä vaihtoehto kaikille, jotka haluavat keskittyä liiketoimintansa rakentamiseen verkkosivustonsa sijaan. Valmiiden mallipohjien käyttäminen on nopeaa ja helppoa, ja tuloksena on hyvännäköinen verkkosivusto, joka on turvallinen ja helppokäyttöinen.

Squarespacen perussuunnitelma maksaa noin 15 € kuukaudessa ja enemmän jos haluat lisätä verkkokaupan. Squarespace voi olla hyvä vaihtoehto, jos haluat uskottavan digitaalisen näyteikkunan yrityksellesi ja päästä alkuun todella nopeasti.

Lue lisää

Shopify – nettisivut verkkokaupalla

Jos aiot myydä fyysisiä tai digitaalisia tuotteita, Shopify on yksi parhaista vaihtoehdoista – ja syystä. Verkkokaupan kaltaisissa monimutkaisissa asioissa Shopify tekee aloittamisesta paljon helpompaa.

Niille, jotka keskittyvät sisältöön ja löydettävyyteen, Shopify ei ehkä ole ihanteellinen. Vaikka siinä on blogitoiminto, se on enemmän sivutuote kuin siihen varsinaisesti optimoitu.

Toinen haittapuoli on, että Shopifyn käyttäminen ja laajennusosien ostaminen voivat helposti lisätä huomattavan summan kuukaudessa, vaikka perussuunnitelma olisi vain noin 30 €. Merkittäviä tuloja tuottavalle verkkobisnekselle isokin raha voi olla sen arvoinen investointi.

Lue lisää

WordPress – nettisivujen klassikko

WordPressiä on sekä helppo että vaikea suositella. Aalho Media -sivusto on rakennettu WordPressillä, kuten useimmat muutkin sivustoni.

On helppo löytää markkinoijia ja kehittäjiä, joilla on kokemusta WordPressistä, tai etsiä vastauksia verkosta (esimerkiksi Stack Overflowista) kaikkiin WordPress-sivuston ongelmiin. Hyvä puoli on, että voit rakentaa mitä tahansa WordPressillä.

WordPressiin on lisäksi vasta tullut Full Site Editin -muokkausominaisuus, joka tuo WordPressin paljon lähemmäksi no-code-verkkosivustojen rakentajaa, mutta olet silti jumissa lisäosien päivittämisessä ja sivuston hallinnassa (tai maksamisessa jollekulle, joka tekee sen puolestasi). Jos jokin menee pieleen, käytät helposti suurimman osan päivästä sen korjaamiseen.

Kustannusten kannalta VPS:llä (virtual private server) isännöity WordPress-sivusto maksaa 5–15 €/kk. Loppujen lopuksi saatat joutua maksamaan vaihtoehtoiskustannuksia paljon enemmän jos alat säätämään WordPressin kanssa.

Kuinka paljon verkkosivuston pitäminen maksaa kuukaudessa?

Yllä on esitelty erilaisia vaihtoehtoja yrityksen nettisivuille.

Verkkosivuston tarkat kustannukset vaihtelevat sivuston koon ja monimutkaisuuden sekä isännöinti- ja ylläpitomaksujen mukaan. Yleensä yksinkertainen verkkosivusto voi maksaa noin 20 euroa kuukaudessa, kun taas monimutkaisempi sivusto voi maksaa yli 500 euroa kuukaudessa. Ylärajaa ei todellakaan ole.

Helpoimmillaan pääset alkuun Google Workspacella, jossa saat samassa paketissa oman sähköpostin ja yksinkertaiset Google Sites -sivut, joilla oikeastikin pääsee todella pitkälle.

Mitä sisältöä jokaisella yrityksellä pitäisi olla verkkosivuillaan?

Nyt kun tiedät, mistä aloittaa verkkosivustosi rakentaminen, tässä on joitain asioita, joita voit sisällyttää sivustoon:

  • Selkeä ja ytimekäs kuvaus yrityksen toiminnasta
  • Luettelo yrityksen tarjoamista tuotteista tai palveluista
  • Yhteystiedot (puhelinnumero, sähköpostiosoite, postiosoite…)
  • ”Tietoja meistä” -sivu
  • Asiakkaiden suositteluita
  • Valokuvia ja videoita
  • Blogi
  • Sosiaalisen median linkit

Asiansa ajavat nettisivut ovat olennainen osa kaikkea liiketoimintaa. Avainsana on kuitenkin “asiansa ajavat”, eli todella yksinkertaisillakin sivuilla saat hoidettua perustoiminnot paremmin kuin hyvin. Jos tarvitset tukea, voit ottaa yhteyttä Aalho Mediaan ja katsotaan yhdessä.


Uusinta uutta inboxiin

Tilaa uutiskirje niin saat tiedon uusista jaksoista ja artikkeleista

Osallistu keskusteluun


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *