SEO (search engine optimization) on helppoa, kun putki on kunnossa ja vaikeaa kun se ei ole. Tässä artikkelissa käymme läpi SEO:n perusteet, joita seuraamalla olet pitemmällä kuin suurin osa muista.
Toimiva SEO perustuu siihen, että pidät mielessäsi nämä kolme kysymystä:
- Mitä asiakkaasi haluaa?
- Mitä Google haluaa?
- Mitä sinä haluat?
Kun nämä kolme pilaria ovat kunnossa, sisältösi on heti alusta asti kirjoitettu hakukoneita silmällä pitäen.
Esimerkiksi tämän artikkelin kolme pilaria ovat:
- Mitä sinä asiakkaana haluat: oppia hakukoneille kirjoittamisen perusteet, jotta pomo ei anna sapiskaa (ja saattaa jopa antaa porkkanaa)
- Mitä Google haluaa: antaa parhaimman mahdollisen vastauksen kun kirjoitat Googleen “SEO perusteet” [sic].
- Mitä minä haluan: näyttää sinulle, että SEO on helppoa kun sen rakentaa alusta asti oikein, ja myydä SEO-koulutuksia, jonka call-to-action on heti jutun alussa
Jos tämän jutun luettuasi haluat tutustua syvemmin hakukoneoptimoinnin maailmaan, tilaa SEO-koulutus yrityksellesi Aalho Medialta tai osallistu pitämiini Profession koulutuksiin.
SEO-perusteet ajattelun tukena
Käytännössä hakukoneoptimointi (oikeammin hakukoneille kirjoittaminen) on tätä:
-
- Paikanna ongelma, jota ihmiset hakevat Googlessa
- Mieti oma tarkempi kulmasi aiheeseen
- Kirjoita juttu alusta asti vain tämä tietty kulma mielessäsi
- Julkaise se ja odota hetki, että dollarit alkavat kilistä kassaan
Esimerkiksi tämä artikkeli on kirjoitettu ongelmaan “miten kirjoitan hakukoneille”. Sen tarkempi kulma on “SEO:n perusteet”, eli rajatumpi aihe kuin yleisaihe hakukoneoptimointi. Koko juttu on kirjoitettu niin, että se keskittyy nimenomaan SEO-perusteisiin, eli niihin asioihin, jotka ainakin on hyvä laittaa kuntoon. Sekä niihin perustavalaatuisiin tavoitteisiin, jotka pitää ottaa huomioon. Jos taas luet tätä, niin juttu on jo julkaistu ja dollarit kilisevät siinä vaiheessa, kun varaat SEO-koulutuksen.
Sinulle
Markkinointipodcast maailmanvalloittajille
Kokeile kuuntelua nyt
Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla
Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.
Sinulle
Voit ratkoa omaa ongelmaasi näiden kysymysten avulla:
- Mikä on aihepiiri joka asiakastani kiinnostaa? (Esimerkkejä: kampaamopalvelut, uusi teknologia, Applen tuotteet…)
- Mikä on ongelma, jonka tuotteesi tai palvelusi ratkaisee? (Esimerkki: leikkaat hiuksia, teet vastamelukuulokkeita, myyt käytettyjä Apple Macbookeja)
- Mikä on tarpeeksi rajattu aihepiiri, jolla voit pärjätä hakukoneissa? (Esimerkki: animehenkiset piikkihiukset ratsastajille, vastamelukuulokkeet mehiläisfarmareille, mistä kannattaa ostaa käytettyjä Macbookeja)
Älä anna sanan optimointi huijata sinua. Hakukoneoptimointi on parhaimmillaan alusta asti hakukoneille kirjoittamista, ei optimointia. Pahimmillaan se on sama kuin ruutaisit kermaa perunan päälle ja sanoisit sitä täytekakkuoptimoinniksi.
“Eikö kuitenkin pitäisi kirjoittaa ihmisille eikä hakukoneille?”
Hakukoneoptimoijan aivoihin hiipii aina aamukolmelta kalvava epäilys: eikö ihminen kuitenkin ole se tärkein, eikä hakukone?
Heitä pois epäilys! Jos kirjoitat ihmisille, kirjoita ihmisille. Kuiskaa viestisi ohikulkijan korvaan metrossa tai kirjoita pulloon ja heitä se soutuveneestä Turun saaristoon. Tässä maailmassa ei onneksi pidä kirjoittaa kenellekään eikä kaikkia tekstejä kannata tai tarvitse hakukoneoptimoida.
Jos taas haluat, että ihmiset löytävät juttusi hakukoneista, kirjoita hakukoneille. Samalla tulet kirjoittaneeksi ihmisille.
Sama toiminee myös toisin päin.
Sinulle
Markkinointipodcast maailmanvalloittajille
Kokeile kuuntelua nyt
Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla
Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.
Sinulle
SEO-perusteet: tee ainakin nämä
Kun perusteet ovat kunnossa, SEO-juttusi on lähes valmis ennen kuin yhtään sanaa on kirjoitettu.
Kun alat kirjoittaa, pidä vain huoli, että kaikki osapuolet (lukija, sinä ja Google) tietävät, mistä jutussa on kyse.
- Otsikko liittyy selkeästi haettuun ongelmaan
- URL liittyy selkeästi ongelmaan
- Alkukappaleessa osoitat lukijalle, että hän on oikeassa paikassa
- Teksti on hyvää nettitekstiä
- kappaleet ovat erimittaisia
- mukana on väliotsikoita
- mukana on listoja
- lihavoinnit ja kursivoinnit auttavat silmäilemään tekstiä
- Tekstiä on tarpeeksi
- Metatiedot (metaotsikko ja metakuvaus) liittyvät aiheeseen, osoittavat lukijalle, että juttu vastaa hänen ongelmaansa ja kehottavat tarttumaan toimeen
- Kuvat ovat uniikkeja ja tuovat juttuusi jotain uutta
- Call-to-action on selvillä ja liittyy olennaisesti juttuun
Muuta et tarvitse SEO:n perusteisiin. Vaikeinta on valita sopiva aihe ja uskaltaa kirjoittaa vain siihen aiheeseen. Muista: kaikkea ei tarvitse hakukoneoptimoida. Anna tiedotteiden olla tiedotteita, anna pienen piirin hengennostatusjuttujen olla pienen piirin hengennostatusjuttuja. Ja jos kirjoitat hakukoneille, kirjoita hakukoneille.
Toivottavasti näistä vinkeistä oli apua! Jos haluat tutustua esimerkkiin hakukoneille kirjoitetusta jutusta, voit hypätä tämän artikkelin alkuun ja katsoa, miten SEO-perusteet tässä jutussa toteutuvat.
Ja jos haluat vinkkejä nimenomaan sinun tilanteeseesi, voit tilata Aalho Medialta oman SEO-koulutuksen tai osallistua Profession koulutuksiin.
Vastaa