Sisältömarkkinointi: paranna tuloksia tämän kuvaajan avulla

 10.10.2023

Data auttaa tekemään parempia päätöksiä, mutta useimmiten vain toljotamme samoja raportteja tekemättä asialle mitään. Tässä artikkelissa rakennamme graafin, joka auttaa sisältömarkkinoijia:

  • Löytämään sivut, joilla on korkea hakukonepotentiaali
  • Valitsemaan sivut, joita kannattaa optimoida

Jos seuraat tämän artikkelin ohjeita, voit datatoljottamisen sijaan tehdä datamuutoksia – ja saada tuloksia. Jos tarvitset apua sisällön optimointiin, kysy apua Aalho Medialta (esimerkiksi lähettämällä sähköpostia osoitteeseen jukka@aalho.fi).

Korkean potentiaalin sisältöjen tunnistaminen: Google Data Studio ja data-analyysi

Sisältömarkkinoijan kenttä on niin laaja, että monesti on vaikea tarttua toimeen. Uuden sisällön luomisen sijaan kannattaa aina välillä käydä läpi vanhoja sisältöjä ja optimoida niitä. Tässä meitä auttaa Sisältöpotentiaali-ilmaisin, eli Google Data Studioon rakennettu simppeli hajontakuvio.

Data Studion sisällönoptimointityökalu

Voit tehdä tämän saman kuvion omalla datallasi tekemällä kopion Content Potential Spotter Toolista. Jos haluat rakentaa sen itse, tässä perusteet:

  • Google Data Studiolla tehty graafi
  • Tietolähteenä Search Console (Url impressions)
  • Hajontakuvio, jossa akseleiden muuttujina klikit (Url clicks) ja näyttökerrat (impressions)
  • Kuplan koon muuttujana klikkiprosentti (CTR)
  • Logaritminen asteikko

Yksinkertaisimmillaan haemme graafista vastausta kysymykseen: millä sivuilla on paljon näyttökertoja Googlessa mutta sivuston omaa tasoa alhaisempi CTR? Eli toisin sanoen mitä sivuja optimoimalla meillä on mahdollisuus saada enemmän liikennettä.

Vertaa vielä näitä kahta skenaariota:

Sinulle

Markkinointipodcast maailmanvalloittajille

Markkinointipodcast maailmanvalloittajille

Kokeile kuuntelua nyt

Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla

Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.

Sinulle

  • Hyvä potentiaali: Sivulla on 100 000 näyttökertaa ja 1 % CTR = 1 000 klikkiä
  • Hyvä CTR: Sivulla on 1 000 näyttökertaa ja 10 % CTR = 100 klikkiä

Jos haluamme vaikka 500 klikkiä enemmän, näin paljon meidän pitää parantaa klikkiprosenttia näissä kahdessa skenaariossa:

  • Hyvä potentiaali: 1 500 / 100 000 * 100 % = 1,5 % (parannusta 0,5 prosenttiyksikköä)
  • Hyvä CTR: 600 / 1 000 * 100 % = 60 % (parannusta 50 prosenttiyksikköä)

Jos olet optimoinut sisältöjä, tiedät että 50 prosenttiyksikön parantaminen on mahdotonta, jos sisällöissä ei alun perinkin ollut jotain vialla. Puolen prosenttiyksikön parantaminen on toisaalta hyvinkin mahdollista.

Mitä sivuja kannattaa optimoida?

Etsi Sisältöpotentiaali-ilmaisimella ne sisällöt, joihin kannattaa laittaa paukkuja. Valitse graafin avulla 2–3 artikkelia, analysoi niiden dataa Search Consolessa ja tee muutoksia sivuihin ja niiden metatietoihin.

Kun olet tehnyt kopion Data Studion raportista, näet jotain tämän tyyppistä:

Sisältöjen hajontakuvio

Potentiaaliset sisällöt sijaitsevat kuvan oikeassa yläkulmassa. Näillä sivuilla on paljon näyttökertoja, mutta alhainen klikkiprosentti. Vie osoitin pallojen päälle Data Studiossa ja analysoi, mitkä sivut ovat potentiaalisten joukossa ja miksi.

Potentiaaliset sisällöt

Sinulle

Markkinointipodcast maailmanvalloittajille

Markkinointipodcast maailmanvalloittajille

Kokeile kuuntelua nyt

Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla

Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.

Sinulle

Tämän graafin kauneus on logaritmisessa asteikossa, joka asettaa koko sisältövalikoimasi yhteen näkymään. Ilman sitä muutamat SEO-kultakimpaleesi vääristäisivät näkymän.

Graafi myös auttaa vertaamaan sivustosi artikkeleita keskenään, etenkin CTR:n suhteen. Sivustosi toteutunut, hyvä CTR asettuu isojen pallojen trendilinjalle. On siis aivan mahdollista, että pienillä muutoksilla voit saada hyvän potentiaalin artikkelit (pienet pallot) siirtymään kuvaajassa oikealle.

Hyvän CTR:n taso

Miten sisältöjä voi optimoida?

Analyysi on tämän graafin avulla helppoa. Sisältöjen optimointi ja tulosten saavuttaminen onkin sitten vaikeampaa. Valitse 2–3 artikkelia potentiaalisten joukosta ja tee niihin muutoksia.

Metaotsikko ja metakuvaus näkyvät Googlen hakutuloksissa, joten niitä voi kokeilla muuttaa. Katso myös Search Consolessa, millä hakusanoilla (queries) sivusi näkyvät. Voit olla, että optimoimalla metatietoja noihin hakusanoihin osuviksi voit nostaa CTR:ää.

Toivottavasti tästä kuvaajasta oli apua! Jos tarvitset ideoita ja sparrausta vaikkapa tämän graafin käyttämiseen yrityksesi sisältömarkkinoinnissa, ota yhteyttä Aalho Mediaan (esimerkiksi sähköpostilla jukka@aalho.fi) niin katsotaan mitä voisimme tehdä yhdessä.


Uusinta uutta inboxiin

Tilaa uutiskirje niin saat tiedon uusista jaksoista ja artikkeleista

Osallistu keskusteluun


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *