Tekoäly hiipii ja loikkii kaiken aikaa eteenpäin. Yritysten on yhä hankalampi pysyä kyydissä, kun uusi murros tulee vaikka edellisestäkään ei ole selvitty.
Oikeastihan olemme käyttäneet tekoälyyn (tai ainakin koneoppimiseen) perustuvia työkaluja markkinoinnissa jo pitemmän aikaan. Google ja some-alustat yhdistelevät tietoja mainosten näyttämiseen ja optimoivat toimintaansa ilman, että kukaan yksittäinen devaaja optimoi juuri sinun kampanjoitasi.
Tässä artikkelissa käymme tekoälyn ja markkinointia nimenomaan sisällöntuotantoon liittyen. Mihin tekoäly pystyy, mitä työkaluja on käytettävissä ja mitä kehitys tarkoittaa markkinoijan näkökulmasta?
Generatiivinen tekoäly tekee jo tekstit ja kuvat paremmin ehkä kuvittelit
GPT-3:n, DALL-E 2:n ja Midjourneyn kaltaiset generatiiviset tekoälyt tuottavat ämpäreittäin skeidaa nettiin (erästä Fok_Itia mukaillen) kuten me tekoälyn lihaisat vastineetkin. Googlen toinen ja kolmas sivu ovat jo pitemmän aikaa olleet bottien valtakuntaa, mutta nyt tekoäly on kehittynyt niin pitkälle, että se kirjoittaa osittain jo paremmin kuin ihminen.
Ainakin nopeammin, halvemmin ja valittamatta.
Kirjoitin Aum Golly -tekoälyrunokirjan alkuvuonna 2021. Järkytyin ylipäänsä siitä, että se onnistui kirjoittamaan virheetöntä englantia. Parin vuoden jälkeen nuo kyvykkyydet on jo ylitetty. GPT-3 ja muut generatiiviset transformerit osuvat yhä useammin ja yhä paremmin siihen, mitä niiltä pyydetään.
Sinulle
Markkinointipodcast maailmanvalloittajille
Kokeile kuuntelua nyt
Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla
Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.
Sinulle
Tässä esimerkiksi GPT-3:n englanninkielinen vastaus siihen, miten generatiivinen AI vaikuttaa markkinointiin: “There is no definitive answer to this question as the impact of generative AI on content marketing will largely depend on how the technology is used. However, it is possible that generative AI could be used to create more targeted and personalized content, as well as to help identify new trends and topics that would be of interest to a particular audience. Additionally, generative AI could also be used to automate some aspects of the content creation process, which could free up time for marketers to focus on other tasks.”
Tässä on sama Google Translaten suorana, editoimattoman käännöksenä suomeen: “Tähän kysymykseen ei ole lopullista vastausta, sillä generatiivisen tekoälyn vaikutus sisältömarkkinointiin riippuu suurelta osin teknologian käytöstä. On kuitenkin mahdollista, että generatiivista tekoälyä voitaisiin käyttää kohdistetumman ja personoidumman sisällön luomiseen sekä uusien trendien ja aiheiden tunnistamiseen, jotka kiinnostavat tiettyä yleisöä. Lisäksi generatiivista tekoälyä voitaisiin käyttää myös joidenkin sisällön luomisprosessin osien automatisointiin, mikä voisi vapauttaa markkinoijille aikaa keskittyä muihin tehtäviin.”
Tässä on Midjourney.ai-kuvagenerointityökalun tekemä kuva syötteellä: a cartoonish illustration of how AI will affect marketers
Miten voit käyttää tekoälyä markkinoinnissa?
Voisin sanoa samoin kuin GPT-3 yllä: ei ole vain yhtä tapaa käyttää tekoälyä. Kysymys on hiukan samanlainen kuin “miten voin käyttää tietokonetta markkinoinnissa”.
Aalho Median palveluihin kuuluvat tekoälydemot ja koulutukset, joiden kautta voimme käydä läpi sitä, miten tekoäly voisi sopia juuri sinun yrityksesi markkinointiin. Yleisellä tasolla generatiivisen tekoälyn yleistyminen tarkoittaa mm. tätä:
- Sisällön määrän räjähdys räjähtää: netti on vielä enemmän täynnä skeidaa, joka näyttää, haisee ja tuntuu paremmalta kuin se edellinen skeida
- Uniikit, taiteelliset ja kauniit kuvitukset ovat kaikkien ulottuvilla
- Kielirajojen hidasteet murentuvat: kääntäminen nopeutuu ja helpottuu
- Erottuminen on yhä vaikeampaa
Käytännön esimerkkien kautta voi käydä näin:
Sinulle
Markkinointipodcast maailmanvalloittajille
Kokeile kuuntelua nyt
Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla
Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.
Sinulle
- Kilpailijasi tuottaa koneellisesti hakukoneoptimoituja sisältöjä valtaisan nopeaan tahtiin
- Et tarvitse enää suurta budjettia omaan tarpeisiin tilattuihin kuvituksiin
- Tekoäly auttaa tuottamaan tekstivariantteja toisen tekoälyn (eli mainosoptimoinnin) tarpeisiin
Tekoäly, markkinointi ja uniikit kuvat
Näiden sivujen kuvitukset ovat Midjourneyn tekemiä. DALL-E 2 on hyvin samankaltainen kuvagenerointityökalu, mutta siihen on vaikeampi saada pääsyä juuri nyt.
Jos ajattelit, että tekoäly tuottaa tekoälymaisia kuvia, olet vain osittain oikeassa. Esimerkiksi Midjourney tuottaa sitä, mitä siltä pyydetään. Oikealla ohjauksella se saadaan osumaan useammin oikeaan. Entisaikoina Helsingin Sanomien tai Suomen Kuvalehden kuvitettu juttu oli se, mihin oli laitettu eniten paukkuja. Muut joutuivat tyytymään valokuviin.
Tekoälyn tekemät kuvat muuttavat tätä tasapainoa. Kun kaikilla on pääsy taiteellisesti korkeatasoisiin kuvituksiin, niistä tulee kertakäyttötavaraa. Nousee seuraava trendi (esimerkiksi oikeiden ihmisten valokuvat), johon tekoäly ei vielä seuraavaan kuuteen kuukauteen pysty. Sitten taas seuraava, jonka oppiminen kestää tekoälyllä vielä 4 kuukautta.
Vinkit tekoälyn ja markkinoinnin hyödyntämiseen
1. Tutustu generatiivisiin tekoälytyökaluihin ja ideoi, mihin ne voisivat omassa sisältöprosessissasi osua
Hyviä paikkoja aloittaa ovat mm:
- Midjourney (kuville)
- GPT-3 (tekstille)
- Jasper.ai (tekstille)
2. Hio sisällönjulkaisuprosessisi jouhevammaksi
Hyvä nettisivu muuttuu sitä paremmaksi mitä enemmän sisältöä siellä on. Varmista, että nettisivusi on toimiva, sen navigaatio toimii, sisältö on hakukoneoptimoitua ja järjestelmä on vakaa.
3. Puhu tiimillesi tekoälystä
Luultavasti markkinointitiimissäsi on valtavasti alan erityisosaamista. Joku osaa kirjoittaa, toinen kuvittaa, kolmas taittaa. Osaaminen on osa heidän ammatti-identiteettiään. Tekoäly on uhka heidän toimeentulolleen, mutta sen tulemisen kieltäminen ei auta.
Parempi on tutustua tulevaan yhdessä ja miettiä, miten tiimi ja sen jäsenet voivat kasvaa yhdessä tekoälyn kanssa. Jos kaipaat tekoälysparrausapua niin lue Aalho Median tekoälypalveluista ja ota yhteyttä.
Vastaa