Oletko perustamassa yritystä uutta yritystä? Idea on, rahaa polttelee takataskussa ja maailmassa on sinun kädenjälkesi muotoinen tyhjä kohta? Mahtavaa! Olet oikealla tiellä.
Tässä artikkelissa käymme läpi yleispiirteittäin ne asiat, mitä uusi yritys tarvitsee markkinointiinsa. Lisäksi mukana on kumppaneita, joilta voit kysyä apua eri tilanteisiin.
Artikkeli sopii erityisesti paikallisille tai valtakunnallisille yrityksille. Kun skaala kasvaa, myös monimutkaisuus usein kasvaa. Artikkelin lopussa on pienehkölle aloittavalle yritykselle tarkoitettu tarkistuslista hintoineen ja mahdollisine kumppaneineen.
Mitä on markkinointi?
Aalho Median sivuilla olemme kirjoittaneet mainonnan ja markkinoinnin eroista.
Markkinoinnin laaja määritelmä: Markkinointi on arvontuottoa asiakkaille ja kumppaneille.
Markkinoinnin kapea määritelmä: Markkinointi on tuotteiden ja palveluiden myynnin mahdollistamista ja edistämistä.
Mainonta on maksullista, tavoitteellista viestintää usein jonkin kolmannen osapuolen kanavissa.
Sinulle
Markkinointipodcast maailmanvalloittajille
Kokeile kuuntelua nyt
Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla
Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.
Sinulle
Tiivistyksenä: markkinointi on kaikkea sitä, mitä teet jotta asiakas haluaa ja voi ostaa sinulta jotakin.
Mitä uusi yritys ainakin tarvitsee markkinoinnin näkökulmasta?
Kaikki mitä yritys tekee on markkinointia. Tarvitset siis kaiken etkä mitään, jotta pääset alkuun.
Asiakaskokemus etenee jokseenkin näin:
houkutus > maksatus > kokemus > jakemus
Tarvittavat markkinoinnin elementit ovat siis esimerkiksi:
yritysidentiteetti > kyky myydä > kyky tuottaa palvelu > kyky vaikuttaa jaettavaan viestiin
Ja aivan käytännössä näihin laareihin kuuluvia asioita ovat:
Sinulle
Markkinointipodcast maailmanvalloittajille
Kokeile kuuntelua nyt
Markkinointiperuna / Spotifyssa ja podcast-alustoilla
Pysy edellä ja kasva kansainvälisesti asiantuntijavieraiden avustuksella.
Sinulle
- yrityksen nimi
- myytävä tuote tai palvelu
- hinta
- logo
- brändivärit
- brändifontti
- brändiviesti
- tuotekuvat
- fiiliskuvat
- domain
- nettisivut
- sähköpostit
- nettikauppa
- toimitilat
- dokumenttipohjat
- mainokset
- sosiaalisen median kanavat
- asiakaspalvelukanavat
Mihin uuden yrityksen kannattaa panostaa?
Joskus teknologiakylien käytävillä kuuluu villejä kuiskauksia firmoista, jotka kasvoivat unikorniluokkaan kokonaan ilman markkinointia. Tämä on sama kuin sanoisi, että venähti kaksimetriseksi syömättä ollenkaan ruokaa – kun ei ole koskaan sattunut syömään perunaa.
Kaikki yritykset eivät kuitenkaan voi ostaa parin miljoonan brändäyspakettia heti alkuun. Muutama tonnikin voi tuntua alussa paljolta. Aloittava yritys voi saada osviittaa sopivasta markkinointibudjetista peilaamalla sitä haluttuun liikevaihtoon.
Lähde vaikka näillä liikkeelle ja tuunaa oman tilanteesi mukaan:
- Sijoita 5–10 % ensimmäisen vuoden toivotusta liikevaihdosta markkinointiin
Jos aiot päästä esimerkiksi 100 000 liikevaihtoon, aloittavan yrityksen markkinointikustannus olisi 5 000 – 10 000 €. Tämä summa riittää yleensä siihen, että saat vilkaista samaan suuntaan kuin kaupungin kaunein bränditoimisto.
Mainostoimistojen hinnoittelussa ei tosin ole mitään vikaa. He tekevät bisnestä siinä missä sinäkin, ja voi aivan hyvin olla, ettette sovi toisillenne.
Hahmotellaan skenaarioita riippuen siitä, paljonko rahaa on käytettävissä.
Mitä 10 000 eurolla saa?
Luovuus syntyy tiukassa paikassa. Kuvitellaan siis tilanne, jossa uusi yritys haluaisi päästä lentoon ja markkinointiin olisi laitettu sivuun 10 000 euroa. Tähän kuuluu siis luovat palvelut sekä mainosbudjetti.
Jaetaan se 50/50: materiaaleihin 5 000 € ja mainosbudjettiin 5 000 €.
Tarvitset ainakin nämä:
- Yritysnimi
- Logo
- Brändi-identiteetti (lähinnä värit ja fontit)
- Domain (pari kymppiä)
- Nettisivut
- Toimipaikan brändäys
- Some-kanavat
Olemme kirjoittaneet aiemmin edullisesta logosuunnittelusta. Halvimmillaan sellaisen saa esimerkiksi parilla kympillä Fiverrista. Useimmiten parhaan hinta-laatusuhteen saa tilaamalla logon pieniltä paikallisilta yksityisyrittäjiltä.
Brändi-identiteetti on muutakin kuin logo, mutta ne kannattaa määritellä samassa paketissa. Pieni paikallinen yksityisyrittäjä auttaa siinäkin.
Laitetaan brändi-ilmettä varten sivuun 2 000 €.
Sen jälkeen on vielä suuret investoinnit fyysiseen ja digitaalisen toimitilaan. Panosta siihen, joka sinun yrityksellesi on tärkeintä. Nettisivujen tekomahdollisuuksista uusille yrityksille meillä on myös artikkeli, johon kannattaa tutustua.
Jos et tee varsinaista bisnestä nettisivuillasi, usein riittää yksinkertaiset Squarespace-sivut, joiden hintahaarukka liikkuu ajan ja rahan välimaastossa. Voit värkätä ne itse tai maksaa satasia tai tonneja jollekulle muulle.
Jos taas nettisivusto on yrityksesi ytimessä, säästä kaikessa muussa ja laita paukut nettisivuihisi.
- Selkeä viesti
- Uniikit, brändinmukaiset kuvat
- Nopea ja idioottivarma tekninen toteutus
- Selkeä ostopolku
- Hakukoneoptimoitua sisältöä
Laitamme siis fyysiseen ja digitaaliseen toimitilaan 2 500 €. Kaikesta joutuu tinkimään, mutta asiakkaat eivät välttämättä huomaa.
Loput 500 € käytämme kaikkeen pikkuhärpäkkeeseen. Mainosbudjetin 5 000 € käytämme Google Ads -mainoksiin, paikallislehden nurkkamainokseen ja Meta-boostauksiin.
Mitä 100 000 eurolla saa?
Kasvatetaan hiukan budjettia ja tutkiskellaan, mihin markkinnoinin budjettia voisi käyttää, jos kaikkea ei tarvitse repiä omasta selkänahasta vaan vaikkapa sijoittajien sohvatyynyjen välistä.
Tällä budjetilla voi jo ottaa avukseen mainostoimiston tai luovan toimiston. He ovat asiansa ammattilaisia ja maksat heille siitä, että huolehtivat homman maaliin asti.
- Brändi-ilme: 20 000 €
- Nettisivut: 30 000 €
- Kuvaukset (still-kuvia ja videota): 20 000 €
- Influencerit: 15 000 €
- Lanseerauskampanja (materiaalit ja mainokset): 15 000 €
Oho.
Budjetti menikin jo.
Markkinointiin – kuten muuhunkin liiketoimintaan – saa kulutettua juuri sen verran rahaa kun sitä on käytettävissä. Vanhan sanonnan mukaan puolet siitä menee hukkaan, mutta kukaan ei tiedä kumpi puoli.
Uuden yrityksen markkinoinnin tarkistuslista
Palataan naksu lähemmäs arkitodellisuutta. Kaikesta on tiukkaa ja liiketoiminnan tulikoekin on vielä edessä. Oletuksena on, että teet paljon itse tai yrityksessäsi on jo joku joka tekee paljon markkinoinnin ruohonjuurityötä.
Tässä terveen järjen markkinoinnin tarkistuslista:
- Brändi-ilme paikalliselta mainostoimistolta tai freelancerilta
- Budjetti n. 1 000 – 2 000 €
- Sisältää logotyypin ja liikemerkin
- Brändivärit
- Brändifontit
- Kumppaniehdotus: Muotkava
- Nettisivut Squarespaceen
- Budjetti n. 1 000 – 2 000 €
- Sisältää perussivut ilman nettikauppaa
- Kuukausimaksu n. 20 €
- Kumppaniehdotus: hae netistä “squarespace nettisivut yritykselle” ja pyydä tarjous muutamalta paikalliselta
- Kuvia ja videota varten: kysy tarjous esimerkiksi Feeniks Visualilta
- Kanavien pystytys ja ylläpito
- Budjetti vaihtelee
- Some-kanavien varaus (varaat vain nimen muttet varsinaisesti tee mitään)
- Tärkeiden some-kanavien ylläpito
- Kumppaniehdotus: valjasta joku yrityksen sisältä tai sen lähipiiristä
- Mainoskanavien pystytys ja ylläpito
- Metan mainokset (Instagram ja Facebook)
- Google Ads (display ja hakukonemainokset)
- Aloita päiväbudjeteilla, jotka ovat linjassa asiakaskohtaisen hinnan kanssa (jos myyt palvelua joka maksaa 100 €, voit käyttää vaikkapa 10 € asiakashankintaan (cost-per-acquisition).
- Kilpailluilla aloilla ja nettikaupassa kannattaa värvätä PPC (pay per click) -markkinoinnin ammattilainen pystyttämään ja optimoimaan kampanjoita
- Kumppaniehdotus: kysy tarjous muutamalta toimijalta (esimerkiksi Kuulu tai Daniliants Ventures)
- Hakukonenäkyvyyden pikapystytys
- Budjetti: parisataa
- Yhteistyöartikkeli täällä hyviaasioita.fissä (jostain syystä sinäkin tänne päädyit)
- Hakusanana esimerkiksi: (yrityksesi nimi) + kokemuksia tai (toimiala + kokemuksia)
- Jos olet Oulun lähellä niin artikkeliin voidaan sisällyttää myös valokuvakuvitus (kuvia voit ostaa omaan käyttöön 100 €/kpl (+ alv 24 %)).
- Kumppaniehdotus: Aalho Media
Brändi-ilmeeseen ja viestin kirkkauteen kannattaa panostaa etupainoitteisesti, koska pääset tekemään niiden kanssa töitä alkuajat. Muita asioita voit rakentaa ja kehittää sitä mukaan kun liiketoiminta kasvaa.
Kun bisnes rullaa, kannattaa kokeilla perinteisempien mainostoimistojen palveluita.
Vastaa